Maamaks

Maamaks on maamaksuseadusega kehtestatud riiklik maks. Maamaks laekub täies ulatuses kohaliku omavalitsuse eelarvesse ja on üks väheseid viise, kuidas kohalik omavalitsus saab kujundada oma eelarvepoliitikat.

Maamaksukohustus

Maamaksukohustus tekib iga aasta 1. jaanuari seisuga. Maksuteade väljastatakse isikule, kes on 1. jaanuari seisuga kinnistusraamatu andmete kohaselt:

  • kinnisasja omanik;

  • hoonestaja;

  • kasutusvaldaja;

või pärimisregistri andmete kohaselt kinnisasja pärija.

Millal maamaksu tasuda tuleb?

Maamaksukohustus tekib juhul, kui ühe kohaliku omavalitsuse territooriumil asuva maa eest arvutatud maamaks on vähemalt 5 eurot. Kui maamaksusumma on alla 5 euro, maamaksu ei määrata ja maksuteadet ei väljastata.

Kui isikule kuuluv maa asub mitme kohaliku omavalitsuse territooriumil, väljastatakse maamaksuteade iga kohaliku omavalitsuse kohta eraldi.

Lisainfo

Maamaksu kohta saab täpsemalt lugeda Maksu- ja Tolliameti veebilehelt.

Kuidas maamaks kujuneb?

Keilas on maksumäär 0,5 - 2% maa väärtusest. Maa väärtust hindab Maa- ja Ruumiamet ja kuni 31.12.2023 arvutati maksu 2001. aasta maa väärtuste põhjal. 2022. aastal toimus uus korraline hindamine ning Keila linnas on maa väärtused 20 aasta jooksul tõusnud keskmiselt 21 korda. Oma krundi väärtust saab vaadata veebilehel www.minu.kataster.ee. Infosüsteemi sisse logides tuleb menüüst valida „Minu maatükid“.

Kui maks oleks täpselt 1% krundi Maa- ja Ruumiameti poolt määratud väärtusest, tähendaks see suurt ja kohest maksutõusu ning seda linn ei soovi. Seetõttu saab arvestuslik maksusumma Keila linnas tõusta maksimaalselt 10%. Arvestuslik maksusumma ei ole aga alati sama kui tegelikult maksmisele kuuluv summa, sest sellest arvatakse maha vabastused ja soodustused. 10-protsendiline tõus arvutatakse just arvestuslikult maksusummalt.

Keila linnas on kodualuse maa maksuvabastus 1000 eurot. Koduomanik ei pea maksusoodustuse saamiseks avaldust esitama. Soodustus rakendub automaatselt, kui inimese elukoht on vastaval aadressil rahvastikuregistris registreeritud.

Maamaksu kujunemise näide

Oletame, et näidiskrundi maa väärtuseks on Maa- ja Ruumiamet hinnanud 120 000 eurot. Keilas kehtiv elamumaa maamaksumäär on 0,5% maa väärtusest. Seega võib selle krundi maksimaalne arvestuslik maamaks olla 600 eurot aastas. Oletame, et 2027. aastal on krundi arvestuslik maamaks 400 eurot.

  • Kui krundi omanik ei ole Keila linna elanik, tuleb tasuda 400 eurot maamaksu.

  • Kui krundi omanik on Keila linna elanik, rakendub talle 1000 euro suurune kodualuse maa maksusoodustus. Kuna arvestuslik maamaks on 400 eurot, katab soodustus kogu maksusumma ning maamaksu tasuda ei tule.

Kuidas maamaks muutub?

Maamaks võib suureneda järk-järgult 10% aastas, kuni jõuab seaduses ja kohaliku omavalitsuse määruses lubatud maksimaalse tasemeni ehk antud näite puhul 600 euroni aastas.

Seadus võimaldab kodualuse maa maksusoodustust kuni 1000 euro ulatuses. Seetõttu ei tule Keila linna elanikul käesoleva näite puhul ka maamaksumäära järk-järgulise tõusu korral kodualuse maa eest maamaksu tasuda.

Maamaksumäärad

Vastavalt maamaksuseaduse §-le 5 võib kohaliku omavalitsuse volikogu kehtestada hiljemalt maksustamisaastale eelneva aasta 1. oktoobriks erinevatele maa sihtotstarbegruppidele maamaksumäära. Seadusega lubatud maamaksumäärad on:

  • elamumaale ja maatulundusmaa õuemaa kõlvikule 0,1–1,0% maa maksustamishinnast aastas;

  • maatulundusmaale, välja arvatud õuemaa kõlvik, 0,1–0,5% maa maksustamishinnast aastas;

  • muule eelnevalt nimetamata sihtotstarbega maale 0,1–2,0% maa maksustamishinnast aastas.


Keilas kehtivad maamaksumäärad 2027. aastal

Keila Linnavolikogu 29.09.2026 määrusega nr x kehtestati 2027. aastaks Keila linna haldusterritooriumil järgmised maamaksumäärad:

Maa sihtotstarveMaamaksumäär aastas
Elamumaa ja maatulundusmaa õuemaa kõlvik0,5% maa maksustamishinnast
Maatulundusmaa kõlvik, välja arvatud õuemaa kõlvik0,5% maa maksustamishinnast
Muu sihtotstarbega maa1,0% maa maksustamishinnast

Maamaksumäär rakendub maa maksustamishinnale, mille alusel arvutatakse konkreetse kinnisasja maamaks.

Maamaksu tõusu piirmäär

Maamaksu järsku suurenemist piirab maamaksuseaduse § 8¹. Seadus annab kohaliku omavalitsuse volikogule õiguse kehtestada määrusega maamaksu aastase suurenemise maksimaalse piirmäära vahemikus 10–100%. Piirmäär tuleb kehtestada hiljemalt maksustamisperioodile eelneva aasta 1. oktoobriks.

Keilas kehtiv piirmäär

Keila Linnavolikogu 29.09.2026 määrusega nr 1-2/18 kehtestati 2027. aastaks Keila linna haldusterritooriumil maamaksu aastase suurenemise piirmääraks 10%.

See tähendab, et üldjuhul võib maamaks võrreldes eelmise aastaga suureneda kuni 10%.

Kui 10% eelmise aasta maamaksust on 5 eurot või vähem, suurendatakse maamaksusummat 5 euro võrra. Seejuures ei või maamaks suureneda rohkem kui maa maksustamishinna ja kehtiva maamaksumäära alusel arvutatud maamaksusummani.

Kui katastriüksusele rakenduvad maksuvabastused või -soodustused, võib 2027. aastal tasumisele kuuluv maamaks erineda eelmise aasta maksusummast ka rohkem kui 10% või 5 eurot.

Maksusoodustused

Keila elanikele rakendub kodualuse maa maksusoodustus rahvastikuregistrisse kantud elukoha aadressi alusel. Keila Linnavolikogu 29.09.2026 määrusega nr 1-2/18 on Keila linna elaniku kodualuse maa maksusoodustuse suuruseks kehtestatud 1000 eurot. See tähendab, et:

  • kui kodualuse maa arvestuslik maamaks on kuni 1000 eurot, ei tule maamaksu tasuda;

  • kui maamaks on suurem kui 1000 eurot, tuleb tasuda ainult 1000 eurot ületav osa.

Kuidas soodustus rakendub?

Koduomaniku maksusoodustuse saamiseks ei pea avaldust esitama. Soodustus rakendub automaatselt, kui sellel maal asuvas hoones on isiku elukoht rahvastikuregistri andmetel registreeritud. Maksusoodustuse määramisel võetakse aluseks rahvastikuregistri andmed 1. jaanuari seisuga.

Mis on kodualune maa?

Kodualuseks maaks loetakse maa omaniku omandis olev või maamaksuseaduse §-s 10 nimetatud maa kasutaja (näiteks hoonestaja või kasutusvaldaja) kasutuses olev maa, mille sihtotstarve või üks sihtotstarvetest on elamumaa või maatulundusmaa õuemaa kõlvik, kui sellel maal asuvas hoones on maa omaniku või kasutaja elukoht rahvastikuregistri andmetel registreeritud.

Maamaksu tasumise tähtajad

Maamaksu tasumiseks on kaks tähtpäeva:

  • 31. märts

  • 1. oktoober

Kui maamaksusumma on 100 eurot või vähem, tuleb kogu summa tasuda hiljemalt 31. märtsiks.

Kui maamaksusumma on üle 100 euro, tuleb:

  • tasuda 31. märtsiks vähemalt pool maamaksusummast, kuid mitte vähem kui 100 eurot;

  • tasuda ülejäänud osa maamaksust hiljemalt 1. oktoobriks.

Maamaksumäära, maamaksu tõusu piirmäära ja kodualuse maa maksusoodustuse kehtestamine.pdf | 278.53 KB | pdf

Sven Andrejev

Sven Andrejev

taristuspetsialist-maakorraldaja

Vastuvõtuaeg:
T 15.00-18.00; K 9.00-12.00
(soovitavalt eelregistreerimisega)

Vastuvõtuaeg:
T 15.00-18.00; K 9.00-12.00
(soovitavalt eelregistreerimisega)

Viimati uuendatud 03.10.2026

open graph imagesearch block image

Kas sellest lehest oli abi?